Starea parcului auto din România: Cum arată industria auto?

parc auto

În ultimul an, piața autoturismelor a înregistrat o creștere semnificativă de 3,3%, adică 254.147 unități în plus față de anul precedent. Datele arată schimbări notabile în structura parcului auto românesc în funcție de vechimea vehiculelor. Conform statisticilor DRPCIV, mașinile sunt împărțite în 6 categorii distincte în funcție de vârstă: 0-2 ani, 3-5 ani, 6–10 ani, 11–15 ani, 16–20 ani și peste 20 de ani.

Segmentul de autoturisme cu vârsta cuprinsă între 11 și 15 ani a înregistrat o scădere semnificativă, de 241.479 de unități. Această reducere poate fi atribuită atât radierilor din programul Rabla, cât și depășirii pragului de 15 ani de către mașinile achiziționate în 2007, alături de scăderea în achiziționarea de vehicule noi în acea perioadă.

Segmentul cel mai vechi, de peste 20 de ani, a înregistrat o creștere dramatică de 284.767 de unități. Aceasta este în mare parte consecința importului de mașini second-hand după eliminarea taxei auto în 2017, și a extinderii pieței de mașini noi în 2007.

Aceste cifre reflectă o realitate îngrijorătoare în traficul auto românesc, cu 2,43 milioane de autoturisme cu o vechime de peste 20 de ani, circulând într-o stare tehnică adesea incertă, reprezentând aproximativ o treime din întregul parc auto.

În același timp, autoturismele mai tineri de 10 ani constituie mai puțin de 20% din totalul vehiculelor în circulație, evidențiind o predominanță a mașinilor cu vârsta între 10 și 20 de ani, care reprezintă aproape jumătate din totalul vehiculelor active pe drumurile din România, cifrându-se la aproape 4 milioane.

Segmentele pieței auto care domină peisajul mașinilor înmatriculate

Într-o analiză recentă a pieței auto, s-a constatat că există două segmente principale care domină peisajul vehiculelor înmatriculate. Primul segment, cuprinzând mașinile cu o vârstă cuprinsă între 0 și 10 ani, a înregistrat o creștere semnificativă, adăugând 25.889 de unități pentru a atinge un total de 1,5 milioane de autoturisme. Acest sector este considerat a fi cel al mașinilor relativ tinere, cu performanțe și siguranță încă competitive.

Pe de altă parte, segmentul mașinilor în vârstă de peste 11 ani a crescut și el notabil, adăugând 228.258 de unități și ajungând la un impresionant total de 6,3 milioane de vehicule. Acest segment reprezintă 81% din totalul vehiculelor înmatriculate, sugerând o tendință către păstrarea mașinilor mai vechi în ciuda eforturilor și investițiilor considerabile, cum ar fi cele din cadrul Programului Rabla.

Această diversitate în vârsta unui parc auto reflectă atât preferințele consumatorilor, cât și impactul politicilor guvernamentale și al inițiativelor ecologice asupra pieței auto românești. Analiza subliniază nu doar evoluția numerică a diferitelor segmente, dar și implicațiile acestor tendințe pentru mediul înconjurător și pentru siguranța rutieră în ansamblu.

Ce combustibil este cel mai preferat din întreg parcul auto din România?

Dieselul rămâne motorizarea dominantă, reprezentând peste jumătate din totalul vehiculelor înmatriculate. Cu un număr total de 3,94 milioane de autoturisme diesel în circulație, segmentul a înregistrat o creștere semnificativă de 177,997 unități în ultimul an. În comparație, mașinile cu motorină au depășit mașinile cu benzină în ceea ce privește creșterea numerică.

În același timp, mașinile electrice au înregistrat o creștere impresionantă, numărul lor dublându-se într-un an. Aceasta reflectă un interes crescut pentru sistemele de propulsie ecologice, cu emisii reduse. Împreună cu motorizările hibrid, care au crescut cu 52,7% și au ajuns la 127,331 unități, vehiculele electrice și hibride acum reprezintă 1,93% din totalul parc auto al României.

Aceste evoluții subliniază o schimbare treptată către tehnologii mai prietenoase cu mediul înconjurător, chiar dacă dieselul rămâne încă preferința majoritară a șoferilor români. Este evident că trendul către vehiculele ecologice își câștigă terenul, reflectând atât preocupările pentru mediu, cât și evoluția tehnologică din sectorul auto.

Parc auto: Ce modele de mașini sunt cele mai căutate?

În ultimul an, pe străzile României, peisajul automobilistic s-a schimbat semnificativ, lăsând locul unei noi realități în care Volkswagen a devenit principalul nume pe buzele șoferilor. Cunoscută tradițional pentru mărcile Dacia și Renault, piața românească a cedat treptat terenul în fața valului de importuri masive de mașini second-hand, cu Volkswagen în frunte.

Creșterea impresionantă a Volkswagenului, cu aproape 45,000 de unități într-un singur an, reflectă trendul ascendent al importurilor și adaptabilitatea modelului german pe piața românească.

O diferență semnificativă între cele două mărci o constituie alegerea motorizărilor: în timp ce Dacia se remarcă prin predominanța motoarelor pe benzină, Volkswagen preferă modelele TDI, o opțiune care a rămas constantă în preferințele cumpărătorilor români.

Privind durata de viață a vehiculelor, Dacia domină segmentul mașinilor sub 10 ani, reflectând creșterea recentă a înmatriculărilor de modele noi. În contrast, Volkswagen a înregistrat o majoritate covârșitoare de vehicule cu peste 10 ani vechime, indicând popularitatea și durabilitatea mașinilor sale pe termen lung pe piața românească.

Aceste schimbări semnificative nu doar reflectă preferințele consumatorilor, dar și dinamica complexă a pieței auto într-o economie în continuă evoluție. Volkswagen, cu înțelegerea sa a necesităților locale și oferta variată de modele, continuă să redefinească peisajul automobilistic românesc într-un mod care pune accentul pe fiabilitate și eficiență.